Wednesday, January 7, 2009

Yippee! Dapat perform Minor Oral Surgery ^_^

Hehe.. saya dengan sukacitanya ingin memaklumkan bahawa salah satu requirement yang paling saya cuak telah pun dilaksanakan dengan jayanya (hampirla...=P). Yep, it is - to perform minor oral surgery, specifically on removing impacted third molar atau dalam bahasa melayunya membuang gigi geraham bongsu yang xtumboh - burokla plak bile translate =D

My patient is a 42 years old, Malay gentlemen from Pasir Tumboh presented with pericoronal abscess with vertical impacted 48 (lower right 3rd molar tooth) for almost 2 weeks prior to appointment.. after presenting my history to my ex-senior merangkap Dr. Razliza(thanks a lot for ur guidance!), i administered Local Anesthesia through Inferior Dental nerve block and long buccal nerve block. Part pakai gown OT paling kelakar/tensen sekali.. fail btol, tiga kali tukar glove sebab my own silly mistakes =( xpela, belajar dr pengalaman.. huhu..


Then wat mucoperiosteal buccal flap.. Kak Ija tunjukkan mana nak wat incision. then guna periosteal elevator to raise the flap and hold the flap dengan alat yang i lupe namanya (hampeh tol). So the tooth extracted successfully dengan bantuan COuplands elevator, cryers and lastly forcep! lega sgt ok.. settle in around 40mins ;) pas suture, i irrigate with normal saline and ask patient to bite the gauze, give post-op instruction, prescribed ponstan and difflamed mouthwash.. pastu bagi dia MC 3 ari! yea.... at last, de gak requirement wat Oral surgery =D oh yeah, special thanks to Tai Hui sebab tolong assist saya tadi. dia pun dapat claimed requirement jadi assistant!

So ada sape2 lagi yang sakit gigi geraham bongsu??? hehehe... meh cni meh..nak tolong cabutkan, dapat MC 3 ari tau! ^_^

10 comments:

~LiaNi~ said...

bagusnyer =) teringat ada satu masa tu penah jumpa dentist sebab nak wat scaling..last2 n up, dia nak cabut my wisdom tooth sebab tumbuh cam senget skit..huhu..x sakit sgt pun..ye lah dia kasi local anaes..tapi yg horror tu sampai ada someone kena pegang my kepala..kuat betul my gigi..haha..

~MioR AzrIzal~ said...

hehe.. thanks liani. iye ke? bile jumpe dentist tu? kalo private mahal tau.. tp depends on difficulty la.. kurang2 pun 300-400 gak =P actually kalo gigi senget tapi xde symptom,we should leave it there unless suspect akan ada caries and food impaction on adjacent tooth.. ataupun ada pericoronitis =( it's very painful.. huhu

~LiaNi~ said...

really? actually my gigi tu belum tumbuh semua lagi pun..so maybe dat dentist afraid kalau tumbuh nanti, it will irritate my buccal mucosa..n actually dat dentist pun x-um gak =)kebetulan jumpa waktu waktu posting kat hospital banting dulu..
^_^

Izyan de' Nerd said...

ahh.. my dentist pon advice to cabut my wisdom tooth (dah 2 years dia asyik ckp bende sama everytime i see him). I'd prolly get it done next summer, depending on keberanian. LOL. =P

Btw, does it hurt? (To hv the gigi cabut, that is)

Witty Angel said...

wahh best..hehe..eh i kasi u award..hehe..sila amik in my blog

~MioR AzrIzal~ said...

Liani: wat ngan x-student UM rupanya. hehe.. yep, sooner or later there will be probability that it will irritate the mucosa. it's gonna hurt lots. gud thing u remove it earlier though ;)

Izyan: Hehe.. i cant make false promise, it depends on ur dentist's technique of giving Local anest and removing the wisdom tooth. but usually, if u do feel pain, we will ask u to state that out during treatment. dun worry! Gud luck to u jr ;)

Witty Angel: Hehe.. TQ.. TQ.. i dah try amik award tu but still on ur page =P

adik said...

wisdom tooth tu mnde?
gigi yg bijak ke? XD
hoh,org xde pengalaman wt surgery mnde tah tu pun eksperimen kat org btol ke?ni wt org lg takut nk p klinik gigi ni..

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
free adult comic stories said...
This comment has been removed by a blog administrator.